Bez kategorii

Rozwój w pierwszych 6 miesiącach – jakie skoki rozwojowe przed nami?

W ciągu pierwszych sześciu miesięcy, nawet jeśli wydaje się, że dziecko niewiele robi samodzielnie, leci z prędkością światła. Od pierwszej regresji snu, po zryw wzrostu lub od kiełkującego zęba do skoku rozwojowego. Czasami można pomyśleć, że pierwszy rok to jeden wielki skok. To naturalne, że tak nagłe i duże zmiany mogą naprawdę wpłynąć na nastrój dziecka. Dlatego warto poświęcić chwilę na zastanowienie się, co może powodować rozdrażnienie malucha. Umiejętność zidentyfikowania przyczyn nie tylko nam pomoże, ale także pomoże nam przejść przez trudniejsze etapy!

Skoki w programie, często nazywane również cudownymi tygodniami. Czy kiedykolwiek zauważyłeś, że pewnego ranka Twoje dziecko budzi się z drzemki i nagle zachowuje się, wykazuje zainteresowanie lub grucha w zupełnie inny sposób? Wygląda na to, że zainstalowano aktualizację systemu operacyjnego? To właśnie robią skoki rozwojowe! Niemowlęta są często bardziej rozdrażnione w tych okresach, ponieważ ich mózgi przetwarzają wiele nowych informacji, wszystko w ich otoczeniu zmienia się tak szybko, starają się wszystko zrozumieć, pojąć i zapamiętać, a także są po prostu zmęczone i sfrustrowane.

Wiedza o tym, jakie skoki rozwojowe mają miejsce, kiedy i czego dziecko uczy się w tym czasie, pomoże nam je zidentyfikować. Ważna informacja: skoki rozwojowe rozpoczynają się w dniu porodu (a nie narodzin). Jeśli zauważysz skok, zaoferuj dziecku zajęcia, które go interesują w danym momencie i znajdź czas na “ćwiczenia” w ciągu dnia, ponieważ kiedy dzieci odkrywają nowe rzeczy, które je interesują, chcą ćwiczyć i uczyć się więcej. Stwórzmy więc przestrzeń dla rozkwitu tej wewnętrznej motywacji.

  • Tydzień 5: doznania. Po pierwszym miesiącu życia dziecko staje się silniejsze i powoli zaczyna interesować się otoczeniem. Po pierwsze, po prostu poprzez zmysły: co czują twoje ręce, gdy dotykasz matki, co widzą twoje oczy, jakie dźwięki słyszysz w swoim otoczeniu. Otoczenie jest pełne nowych doznań, które wciąż muszą być postrzegane, przetwarzane i wchłaniane w głowie. Na tym właśnie polega główna praca pierwszego skoku rozwojowego. Na tym etapie staraj się nie nadmiernie stymulować dziecka – wybieraj spokojniejsze zajęcia, baw się tylko jedną zabawką na raz lub pokazuj tylko jeden obrazek. Nie spiesz się i idź powoli. Uspokajaj dziecko w jak najcichszym otoczeniu przy przyciemnionym świetle.
  • Tydzień 8: nawroty. Podczas tego skoku rozwojowego dzieci odkrywają wzory, tekstury i powtórzenia. Cienie tańczące na ścianie lub suficie, bluzka w paski lub bujaczek w kropki – maluch jest coraz bardziej zainteresowany kolorami, wzorami, powtarzającymi się przedmiotami i dźwiękami lub działaniami (często własnymi – poruszającą się ręką lub stopą). Co ciekawe, nie tylko wzrok jest aktywny podczas tego skoku – coraz częściej odkrywają również powtórzenia w innych zmysłach. Na przykład machanie ręką z grzechotką – ten sam obraz i dźwięk w kółko.
  • Tydzień 12: ruch. Z raczej powolnego, niezdarnego dziecka, w trzecim lub czwartym miesiącu życia dziecko staje się szybsze i bardziej elastyczne. Małe rączki i nóżki są coraz bardziej aktywne w powietrzu i zainteresowane zabawkami wiszącymi nad głową lub umieszczonymi w pobliżu. Podczas tego ćwiczenia poprawia się nie tylko sama zdolność poruszania się, ale także postrzeganie ruchu w otoczeniu: zbliżającej się osoby, dźwięku, a nawet zmieniającej się intonacji głosu.
  • Tydzień 19: związek przyczynowo-skutkowy. Ten skok dotyczy nowych połączeń neuronowych i świadomości naszych działań: jeśli puszczę zabawkę, spadnie, jeśli głośno krzyknę, mama przyjdzie, jeśli podniosę nogę, wyciągnę rękę i przesunę zabawkę. I choć dla nas wydają się to podstawowe czynności, pomagają dziecku stać się bardziej świadomym otaczającego go świata i jego zdolności do wpływania na otoczenie.

Ataki i początki przychodzą i odchodzą, ale co robić z maluchem w normalne dni? Nie będę opowiadać o nocowaniu, rozmowach, czytaniu książek, obserwowaniu świata i samodzielnym nudzeniu się dziecka, ponieważ jestem pewna, że już to robisz! Zamiast tego podzielę się tym, na co należy zwrócić uwagę podczas wspólnej zabawy – jakie aspekty edukacji i rozwoju dziecka można zaobserwować oraz jak ułatwić wybór zajęć, zabawek i narzędzi, które je interesują.

  • 0-3 miesiące. Czy dziecko wydaje się jeść i spać? I chociaż na pierwszy rzut oka maluchy mogą rzeczywiście wydawać się powolnymi odkrywcami, w ich rozwoju dzieje się wiele, nawet przy najmniejszych ruchach, spojrzeniach i nasłuchiwaniu. Zauważ, jak ich uwagę przyciągają jaśniejsze obiekty, wzory lub kontrasty, jak długo mogą obserwować swoje dłonie, próbując rozluźnić pięści, a następnie uderzając dłońmi przed oczami, lub jak powoli sprawdzają coraz więcej za pomocą dłoni i ust, a nie tylko oczu.

Na półmetku rozwoju 6-miesięcznego dziecka te trzy miesiące to przede wszystkim wzmacnianie wzroku i koncentrowanie spojrzenia. Niemowlęta stopniowo odkrywają swoje rączki i uczą się, jak je kontrolować, a ich mięśnie również stają się coraz silniejsze – zwracanie szczególnej uwagi na mięśnie szyi podczas leżenia na brzuszku pomoże im nauczyć się, jak mocno trzymać głowę. Jak pokazuje pierwszy skok rozwojowy, silny nacisk kładziony jest na zmysły, więc poznanie oralne może być bardzo aktywne (wszystko trafia do ust), a szczenięta mogą być żywo i aktywnie zainteresowane różnymi dźwiękami.

Wypróbuj kontrastowe karty lub karuzelę nad głową dziecka, z czarno-białym kontrastem przez pierwsze kilka miesięcy, a następnie można wprowadzić więcej kolorów, zaczynając od czerwonego. Lustro zawsze będzie źródłem niewyczerpanej aktywności – umieszczone tak, by dziecko mogło się w nim przejrzeć leżąc na ziemi, będzie studiować obrazy swoje i matki, obserwować, jak porusza się jego ciało i wiedzieć, jakie myśli “poruszają” jego kończynami. Stymuluj zmysły, pozwalając maluchowi dotykać i odkrywać różne tekstury i tkaniny – wystarczą różne skrawki lub ubrania z szafy. Możesz zrobić zabawne grzechotki wydające różne dźwięki, używając zużytych plastikowych butelek i różnych wypełniaczy: fasoli, grochu, kamyków, ryżu itp.

  • 3-6 miesięcy. Wraz ze wzrostem dziecka wzrasta jego aktywność i mobilność. Wewnętrzna motywacja i ciekawość maluchów zachęca je do nauki przewracania się, siadania i poruszania się w kierunku pożądanego celu – zabawki lub mamy. Ręce stają się również bardziej precyzyjne, zarówno w chwytaniu przedmiotów, jak i w łączeniu rąk w linii środkowej, próbując przekazać przedmiot z jednej ręki do drugiej lub wzmacniając koordynację ręka-oko i przynosząc wszystkie interesujące przedmioty do ust. Niemowlęta nadal interesują się różnymi dźwiękami i teksturami, rozwijając swoje zmysły i poznając świat za ich pośrednictwem.

Związek przyczynowo-skutkowy poznany w czwartym skoku rozwojowym dyktuje również wiele nowych i ekscytujących czynności: rzucanie, umieszczanie, wyrzucanie, wkładanie, ciągnięcie, zapraszanie i manipulowanie przedmiotami w dowolny sposób.

Na tym etapie rozwoju 6-miesięcznego dziecka warto oferować zabawy z piłkami o różnych rozmiarach i fakturach – nie tylko są one zabawne do odkrywania, ale toczenie ich pomaga im uczyć się o odległościach i trajektoriach oraz zachęca je do samodzielnego poruszania się. Koordynację ręka-oko i zręczność można rozwijać za pomocą łatwych do chwytania grzechotek lub obciążonych dysków Montessori. Te same grzechotki, dzwonki lub małe gongi będą używane do stymulacji słuchowej i odkrywania związków przyczynowo-skutkowych, a klocki do uderzania, budowania i burzenia. Jest jednak prawdopodobne, że ty będziesz odpowiedzialny za budowanie, a maluchy za rozbiórkę. Wypróbuj książki z klapkami lub tkaninami lub gry “ku-ku” z palmami, szalikami lub chowaniem przedmiotów pod kocem. Rozwijanie zmysłów dotyku można urozmaicić, prezentując dziecku ciepłą i zimną wodę oraz lody o różnych (bezpiecznych) temperaturach.

Co najważniejsze, pamiętaj, że maluchy naprawdę dużo i intensywnie się uczą, dlatego ważne jest, aby pozwolić im odpocząć, być niezależnymi i robić to, na co mają ochotę, nawet jeśli jest to tylko leżenie i patrzenie w sufit. Gwarantuję, że w tym momencie mój mózg “eksploduje”, przetwarzając wszystkie informacje, które zebrałem w ciągu dnia. A jeśli czasami dziecko nie wydaje się być zainteresowane wszystkim, co mu oferujesz, może to być znak, że w danym momencie jest to dla niego zbyt wiele. Pozwól im eksplorować otoczenie, odkryć, jaka aktywność lub zabawka je interesuje. Jeśli trochę poobserwujesz swoje dziecko, do jakich aktywności lub zabawek ciągle wraca, na co chce poświęcać najwięcej czasu, miej oko na swoje dziecko i jego potrzeby – pomoże ci to wybrać zarówno aktywności, jak i narzędzia.

Autor tego artykułu: Miglė Rimeikė

Dowiedz się więcej o rozwoju niemowląt, śnie i innych aktualnych kwestiach podczas seminariów Mylu.lt. Użyj kodu KOBI-10, aby uzyskać 10% zniżki na wszystkie seminaria, kolekcje i subskrypcje.